СХВАЛЕНО
Вченою радою КОІПОПК
Протокол № 2
від 8 травня 2012 р.
ПОЛОЖЕННЯ
ПРО ОРГАНІЗАЦІЮ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ
у Київському обласному інституті післядипломної освіти педагогічних кадрів
- Загальні положення та визначення
1.1. «Положення про організацію дистанційного навчання у Київському обласному інституті післядипломної освіти педагогічних кадрів» (далі – Положення) визначає систему організаційних та навчально-методичних заходів для реалізації дистанційного навчання за програмами підвищення кваліфікації педагогічних і керівних кадрів.
1.2 Метою дистанційного навчання є створення умов для удосконалення професійних та фахових знань, умінь і навичок слухачів за місцем їх проживання або тимчасового перебування з використанням засобів інформаційно-комунікаційних технологій.
1.3. Завданнями дистанційного навчання є:
- розширення можливостей доступу педагогічних працівників до якісної освіти засобами дистанційного навчання;
- забезпечення індивідуалізації навчання відповідно до потреб, особливостей і можливостей кожного слухача;
- створення додаткових можливостей для спілкування науково-педагогічних та педагогічних працівників зі слухачами та слухачів між собою в процесі активного творчого засвоєння програми навчання.
1.4. Дистанційне навчання може бути реалізоване шляхом упровадження:
- дистанційної форми навчання як окремої форми підвищення кваліфікації педагогічних працівників;
- технологій дистанційного навчання у процесі організації та забезпечення інших форм розвитку професійної компетентності освітян.
1.5. Навчання за дистанційною формою здійснюється за:
- державним замовленням;
- договорами з юридичними та фізичними особами.
1.6. Додатковими вимогами до слухачів, які навчаються за дистанційною формою, є:
- наявність доступу до мережі Інтернет;
- вміння користуватися сучасними інформаційними та комунікаційними технологіями (Інтернет, електронна пошта).
1.7. У Положенні наведені нижче терміни вживаються у такому значенні:
Дистанційна форма навчання – форма навчання, рівноцінна очній, вечірній, заочній, що реалізується в умовах віддаленості слухача і викладача на основі використання сучасних інформаційних і комунікаційних технологій.
Дистанційне навчання – індивідуалізований процес набуття знань, умінь, навичок і способів пізнавальної діяльності людини, який відбувається за опосередкованої взаємодії віддалених один від одного учасників навчального процесу у спеціалізованому середовищі, яке функціонує на базі актуальних психолого-педагогічних та інформаційно-комунікаційних технологій.
Основні риси дистанційного навчання:
- гнучкість – територіальна, часова, змістовна;
- визначальна роль самостійної роботи слухачів;
- інтерактивність взаємодії між суб’єктами навчального процесу.
Технології дистанційного навчання – комплекс освітніх технологій, включаючи психолого-педагогічні та інформаційно-комунікаційні, які надають можливість реалізувати процес дистанційного навчання. Технології дистанційного навчання впроваджуються з метою:
- розроблення дистанційних курсів;
- організації дистанційного навчання.
Основні технології дистанційного навчання:
- кейс-технологія – заснована на використанні комплектів (кейсів) текстових, аудіо-візуальних та мультимедійних навчально-методичних матеріалів, їх розсиланні для самостійного вивчення слухачами з можливістю отримання консультацій викладачів (тьюторів);
- ТВ-технологія – базується на використанні систем телебачення для доставки навчально-методичних матеріалів з можливістю отримання консультацій викладачів (тьюторів);
- мережева технологія – передбачає використання мереж телекомунікацій для забезпечення слухачів навчально-методичними матеріалами та інтерактивної взаємодії між суб’єктами навчання в синхронному та асинхронному режимах.
Навчально-методичний комплекс (веб-ресурс) включає:
- програму освітньої діяльності курсів підвищення фахової кваліфікації педагогічних працівників;
- електронний навчальний посібник;
- додаткові навчально-методичні матеріали на паперових та електронних носіях.
Учасники навчального процесу:
- слухачі – педагогічні працівники закладів освіти, які виявили бажання навчатися за дистанційною формою для підвищення кваліфікації;
- науково-педагогічні та педагогічні працівники, які забезпечують навчальний процес у межах своїх функціональних обов’язків;
- тьютор – куратор групи слухачів, який здійснює підтримку та методичний супровід навчального процесу.
- працівники центру дистанційного навчання, які здійснюють організаційну, адміністративну та технологічну підтримку процесу дистанційного навчання.
- Нормативно-правова база
- Конституція України;
- Закон України «Про освіту»;
- Закон України «Про вищу освіту»;
- Закон України «Про національну програму інформатизації»;
- Закон України «Про основні засади розвитку інформаційного суспільства в Україні на 2007-2015 роки»;
- наказ Міністерства освіти і науки «Про створення Українського центру дистанційної освіти» (від 07.07.2000 № 293)
- Указ Президента України «Про заходи щодо розвитку національної складової глобальної інформаційної мережі Інтернет та забезпечення широкого доступу до цієї мережі в Україні» (від 31.07.2000 № 928);
- Концепція розвитку дистанційної освіти в Україні, затверджена наказом Міністерства освіти і науки України 20.12.2000;
- Положення про дистанційне навчання.
- Організація навчального процесу за дистанційною формою
3.1. Для організації навчання за дистанційною формою на базі районних і міських методичних служб, закладів освіти створюються і функціонують районні та міські центри дистанційного навчання, в яких слухачеві надають автоматизоване робоче місце, здійснюють організаційну, консультативну, науково-методичну підтримку навчального процесу.
3.2. Підвищення кваліфікації педагогічних працівників за дистанційною формою навчання здійснюється за затвердженими навчальними програмами та планами відповідно до положень про:
- організацію курсів підвищення кваліфікації педагогічних та керівних кадрів у Київському обласному інституті післядипломної освіти педагогічних кадрів;
- навчальні плани, навчально-тематичні плани та програми освітньої діяльності курсів підвищення кваліфікації педагогічних, управлінських і методичних кадрів.
3.3. Термін навчання за дистанційною формою триває не більше 6 місяців та встановлюється відповідно до індивідуального плану роботи слухача.
3.4. Підвищення кваліфікації педагогічних працівників за дистанційною формою навчання здійснюється в три етапи:
І етап (очний) – організаційно-настановча сесія (2 дні);
ІІ етап (дистанційний) – керована самостійна робота слухача;
ІІІ етап (очний) – заключна сесія (1 день).
3.5. Під час організаційно-настановчої сесії здійснюється:
- реєстрація слухачів та зарахування їх до навчальної групи;
- вхідне діагностування;
- проведення навчальних занять.
3.6. Під час заключної сесії проводиться:
- підсумковий контроль навчальних досягнень слухачів;
- конференція з обміну досвідом роботи.
3.7. На дистанційному етапі слухачі:
- працюють з науковою та навчально-методичною літературою, електронними навчальними посібниками відповідно до обраних програм навчання;
- виконують практичні завдання та поточне тестування;
- створюють авторські (творчі) проекти;
- беруть участь у тематичних форумах;
- спілкуються і консультуються з викладачами та тьютором у синхронному й асинхронному режимах;
- захищають авторські (творчі) проекти.
Авторський (творчий) проект – це практичний результат підвищення фахової кваліфікації слухача, що виконувався самостійно під керівництвом науково-педагогічних та педагогічних працівників відповідного профілю.
3.8. Навчальний процес здійснюється у таких формах: навчальні заняття, консультації, обмін досвідом роботи, самостійна робота та контрольні заходи.
3.9. Зазначені вище форми навчання реалізуються з використанням засобів інформаційно-комунікаційних технологій (Інтернет, електронна пошта, чат, форум, телеконференція, відеоконференція, конференція, аудіоконференція тощо).
3.10. Контрольні заходи включають вхідний, поточний та підсумковий контроль навчальних досягнень слухачів.
- Учасники навчального процесу
4.1. Слухачі:
- забезпечуються гуртожитком під час сесійного навчання;
- користуються фондами бібліотеки, навчально-методичних кабінетів (центрів), обласної педагогічної виставки «Освіта Київщини: творчі здобутки, перспективні педагогічні ідеї і технології»;
- беруть участь у роботі конференцій, навчальних семінарів, інших методичних заходів, що проводяться інститутом.
Слухачам, які виконали навчальний план та захистили авторський проект, видається посвідчення встановленого зразка.
4.2. Науково-педагогічні, педагогічні працівники:
- виконують функції викладачів, консультантів, кураторів навчальних груп (тьюторів);
- забезпечують дидактичне та методичне наповнення навчально-методичних комплексів тощо.
4.3. Тьютори:
- здійснюють методичний супровід навчального процесу;
- контролюють виконання індивідуальної програми слухачем;
- співпрацюють із педагогічними працівниками центру дистанційного навчання;
- удосконалюють навички впровадження технологій дистанційного навчання.
4.4. Працівники центру дистанційного навчання:
- здійснюють підготовку (навчають, консультують) науково-педагогічних та педагогічних працівників інституту, методистів районних і міських методичних служб, які координують роботу з підвищення кваліфікації освітян за дистанційною формою навчання, до впровадження технологій дистанційного навчання;
- формують банк навчальних матеріалів для наповнення програм освітньої діяльності курсів підвищення кваліфікації для їх подальшого структурування й адаптування до Інтернет-середовища;
- комплектують групи слухачів згідно поданих замовлень;
- адмініструють систему «Прометей» (складають списки викладачів і слухачів, формують групи, наповнюють інформаційними, навчальними та методичними матеріалами);
- навчають та консультують слухачів дистанційних курсів;
- здійснюють технічну й технологічну підтримку процесу дистанційного навчання;
- проводять настановні заняття зі слухачами;
- розробляють робочі навчально-тематичні плани проведення курсів підвищення фахової кваліфікації за дистанційною формою навчання;
- координують діяльність тьюторів, викладачів кафедр, методистів районних, міських методичних служб;
- аналізують та узагальнюють результати навчання слухачів за дистанційною формою;
- формують портфоліо слухачів;
- проводять моніторинг якості підвищення фахової кваліфікації слухачів.
За складність навчальної та методичної роботи, а також необхідність мати додаткові компетенції науково-педагогічним і педагогічним працівникам, які забезпечують навчальний процес за дистанційною формою, можуть встановлюватись додаткові надбавки, розміри яких визначаються ректором інституту.
- Забезпечення процесу дистанційного навчання
5.1. Науково-методичне забезпечення включає:
- методичні рекомендації щодо впровадження технологій дистанційного навчання;
- критерії, форми, засоби і системи контролю якості дистанційного навчання;
- змістовне, дидактичне та методичне наповнення навчально-методичних комплексів з кожного напряму підвищення кваліфікації передбачає наявність:
- навчальних програм, навчально-тематичних планів, розкладів навчальних занять для очних етапів навчання;
- методичних рекомендацій щодо організації самостійної роботи слухачів, використання веб-ресурсів, послідовності виконання завдань, особливостей тестування тощо;
- електронних бібліотек;
- практичних завдань із методичними рекомендаціями щодо їх виконання;
- пакетів тестових завдань;
- інших ресурсів навчального призначення.
5.2. Кадрове забезпечення:
- педагогічні, науково-педагогічні працівники, які виконують функції викладачів, консультантів, кураторів навчальних груп (тьюторів), авторів дидактичного та методичного наповнення навчально-методичних комплексів;
- тьютори, які беруть участь в організації навчального процесу, взаємодії між викладачами та слухачами у синхронному та асинхронному режимах;
- працівники центру дистанційного навчання, які здійснюють організаційну, адміністративну, навчально-методичну, технічну, технологічну підтримку процесу дистанційного навчання.
5.3. Системотехнічне забезпечення включає:
- апаратне забезпечення (сервери, робочі станції, мережне обладнання тощо);
- телекомунікаційне забезпечення, пропускна здатність телекомунікаційних каналів якого має надавати всім слухачам доступ до навчальних матеріалів;
- програмне забезпечення загального та спеціального призначення, яке має бути ліцензованим або побудованим на програмних продуктах з відкритими кодами.
5.4. Фінансове забезпечення здійснюється за рахунок коштів:
- обласного бюджету;
- юридичних та фізичних осіб;
- грантів та інших надходжень, що не суперечить чинному законодавству України.
- Якість дистанційного навчання
Якість дистанційного навчання забезпечується:
- використанням ліцензованого програмного забезпечення, в тому числі програмного забезпечення спеціального призначення для організації та підтримки дистанційного навчання, що відповідає рекомендованим міжнародним стандартам;
- експертизою та сертифікацією програмно-методичних комплексів або програм освітньої діяльності фахової кваліфікації педагогічних працівників за дистанційною формою навчання;
- рівнем організації та скоординованості діяльності всіх підрозділів, що забезпечують навчальний процес за дистанційною формою навчання;
- рівнем науково-методичного та матеріально-технічного забезпечення навчального процесу;
- системною педагогічною діагностикою та моніторингом якості дистанційного навчання;
- здійсненням контрольних заходів для виявлення рівня набутих слухачем знань, умінь, навичок та проектування змісту навчання;
- професійним розвитком науково-педагогічного, педагогічного та адміністративно-управлінського персоналу, який забезпечує підвищення кваліфікації освітян за дистанційною формою навчання.